Pre zlepšenie zrozumiteľnosti uvádzame pre programátorov najčastejšie používané výrazy v Jednotnom dizajn manuáli elektronických služieb.
V záujme jednotného označovania odporúčame používať nasledovné názvy tlačidiel.
Pri prihlásení používajte na tlačidlách jednotné označenie “Prihlásiť sa”. Odporúčame nepoužívať alternatívne označenia ako napríklad Prihlásiť, Prihlásenie, Vstúpiť do služby, a pod.
Pre odhlásenie používajte na tlačidlách jednotné označenie “Odhlásiť sa”. Odporúčame nepoužívať alternatívne označenia ako napríklad Odhlásiť, Odhlásenie, Opustiť službu, a pod.
Tlačidlo “Začať” prípadne “Chcem začať” používame na spustenie služby, procesu, alebo registrácie.
Tlačidlo “Pokračovať” používame na prechod medzi stránkami / krokmi v rámci formulára. Odporúčame nepoužívať alternatívne označenia ako napríklad Ďalej, Nasledujúca stránka, a pod.
Používateľ môže podpísať žiadosť viacerými spôsobmi, napríklad občianskym preukazom s čipom, klikom, a pod. O spôsobe, akým bude žiadosť podpísaná, je nutné používateľa informovať na začiatku procesu. Odporúčame nepoužívať termín Autorizácia v názve tlačidla, ale priamo popísať akciu. Týmto spôsobom bude používateľ ihneď informovaný, čo bude nasledovať, napríklad “Podpísať žiadosť občianskym preukazom s čipom”.
Jedná sa o elektronickú identitu občana. Výraz odporúčame doprevádzať dodatočnou informáciou “elektronická identita” a nepoužívať ho iba samostatne ako eID.
Výraz eID karta vždy doprevádzame informáciou v zátvorkách “občiansky preukaz s čipom”. Pre zjednotenie názvoslovia odporúčame nepoužívať alternatívne názvy ako elektronický občiansky preukaz, elektronický preukaz, občiansky preukaz s elektronickým kontaktným čipom, elektronický doklad, autentifikátor alebo iba názov eID karta.
Ide o overenie identity používateľa. Vo fyzickom svete by išlo napríklad o predloženie občianskeho preukazu. Preto odporúčame vyhnúť sa označeniu Autentifikácia a namiesto neho sa držať jednoduchšieho popisu procesu, napríklad “vloženie občianskeho preukazu s čipom do čítača”.
Úkon sa deje prostredníctvom elektronického podpisu používateľa, pečaťou, prípadne iným spôsobom uznaným legislatívou. Odporúčame nepoužívať termín Autorizácia, ale priamo popísať akciu, a tak používateľa ihneď informovať, čo bude nasledovať, napríklad “prejdite k podpisovaniu”.
Je to každý úkon (napr. návrh, žiadosť, a pod.), ktoré osoba podáva na orgán (štátny orgán, orgány samosprávy) prostredníctvom elektronického formulára.
Pre rovnaké pomenovanie služieb poskytovaných v elektronickej podobe odporúčame používať názov “Elektronická služba”. Vyhnite sa alternatívnym označeniam ako e-služba, el. služba, a pod.
Na označenie elektronickej schránky používajte zaužívané spojenie “elektronická schránka”. Odporúčame vyhnúť sa skratkám a alternatívam, ako napríklad iba schránka alebo eDesk.
Používateľské účty sa používajú iba v prípade, ak je pravdepodobné, že vaši používatelia budú musieť svoje údaje využívať v budúcnosti, prípadne aktualizovať vo viacerých častiach vašej služby. Nepoužívajte alternatívne názvy ako napríklad konto.
Osoba, ktorá akýmkoľvek spôsobom používa alebo požaduje poskytovanie vašej služby. Odporúčame vždy používať označenie “používateľ” a vyhnúť sa jeho alternatívam ako napríklad užívateľ, návštevník.
Prostriedok na podpísanie elektronického podania. Pri tvorbe konkrétnej elektronickej služby je potrebné dbať na to, aký prostriedok autorizácie sa vyžaduje podľa § 23 ods. 3 zákona o e-Governmente.
Prostriedok na podpísanie elektronického podania. Pri tvorbe konkrétnej elektronickej služby je potrebné dbať na to, aký prostriedok autorizácie sa vyžaduje podľa § 23 ods. 3 zákona o e-Governmente.
Väčšina používateľov nevie, čo sa od nich žiada pri použití skratky “BOK”. Odporúčame vždy vysvetliť, že sa jedná o 6 miestny kód, ktorý si používatelia nastavovali pri preberaní občianskeho preukazu s čipom a skratku vždy doplniť o informáciu v zátvorkách “bezpečnostný osobný kód”.
Sada softvérových nástrojov.
Je základom väčšiny systémov alebo aplikácií. Jedná sa o skrytú časť systému (používateľ ju nevidí), ktorá úzko spolupracuje so serverom a databázou.
Front-end je označenie časti webových aplikácií, ktorá zabezpečuje interakciu s používateľom.
Ide o sadu nástrojov pre programátorov, ktorá zjednodušuje prácu a zabezpečuje konzistentnosť.
SUS skóre je spoľahlivý nástroj na meranie použiteľnosti. Najčastejším spôsobom jeho interpretácie je konverzia na percentil. Všeobecné priemerné SUS skóre systémov sa pohybuje okolo 68. Táto hodnota predikuje používateľskú lojalitu. Celé spektrum percentilu je oznámkované písmenami A-F. Vrchných 10% (hodnotenie A) znamená, že by používatelia produkt odporučili svojim priateľom a známym, pri hodnotení F by produkt používatelia svojim priateľom a známym pravdepodobne neodporučili.